SCHOLA

1ste Communie 2015 3

De kerk beschikt over een schola die op zon- en feestdagen de zang verzorgt.

De eerste en derde zondag van de maand is de Hoogmis volledig Latijn, en dan zingt het koor zowel de vaste (kyrie, gloria, credo...) als de wisselende (introitus, graduale, alleluia...) Gregoriaanse gezangen. Op de tweede en vierde zondag van de maand, en op de sporadische vijfde, is de liturgie gemengd Latijn en Nederlands.

Het koor repeteert op vrijdag van 19:00 tot 20:00 in de pastorie welke bereikbaar is via het Haringpleintje, H. Lodewijkkerk, Steenschuur 19, Leiden.

Salve ReginaHet koor verwelkomt graag nieuwe leden: wie zingt looft God en sticht zijn medeparochianen. Gregoriaans leren zingen is niet zo heel eenvoudig: deze muziek kent geen vaste maat en de noten zijn niet geordend volgens de nu gebruikelijke majeur en mineur toonladders. Bovendien wijkt de notatie af van het moderne notenschrift. Het repertoire van de wisselende gezangen is omvangrijk. Maar de zanger die de eerste hindernissen genomen heeft, komt in levend contact met een fascinerende muzikale traditie die terug reikt tot de vroege middeleeuwen. Wie, zoals Godfried Bomans het ooit uitdrukte, 'de oudste dingen van Europa' wil doen, is van harte welkom bij de Schola.

Nieuwsgierig? Nieuwe zangers zijn van harte uitgenodigd om zich te melden bij voorzitter Herman Buis via This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Hieronder ziet u enkele opnames met een gedeelte van de leden van de schola

Het orgel is in 1769 gemaakt door de uit Graz afko

mstige orgelbouwer Johannes Josephus Mitterreither (1733-1800) voor de schuilkerk aan de Appelmarkt in Leiden. Mitterreither gebruikte hiervoor veel bestaand materiaal uit oudere orgels. De schuilkerk raakte zwaar beschadigd door de ontploffing van het kruitschip in 1807. Het orgel werd overgeplaatst naar de kerk aan de Steenschuur die in 1809 als Lodewijkskerk in gebruikt genomen werd. De kast van dit orgel is nog in de kerk aanwezig, maar het binnenwerk werd in 1958 in een orgelkast van Isaac Reichner voor de parochiekerk in Krommenie uit 1806. In 2004 is het orgel onder leiding van Jos Laus en Ton van Eck gerestaureerd door de firma Reil. Toen werd een tweede speeltafel toegevoegd, zodat het orgel zowel vanaf het eerste als het tweede balkon bespeelbaar is.

De organist van de H. Lodewijk is sinds 2006 Guus Theelen. Theelen is ook assistent-organist van het Flentrop-orgel van de Universiteit Leiden. Eerder was hij organist in Leiderdorp (parochie Trinitas) en Leidschendam (St. Joseph Opifex).

Meer informatie over het orgel op de Orgeldatabase kunt u HIER vinden.