Aanbiddingsavond 11 februari 2013
Terug treden Paus Benedictus XVI

Aanbidding P BXVI 3Maandag 11 Februari kwamen in de Lodewijkkerk om 22.00 uur ongeveer 90-100 mensen, waaronder ook veel jonge mensen, bij elkaar om een uur in aanbidding te bidden voor onze paus Benedictus, zijn opvolger en de Kerk.

De organisatie was in 5 minuten geregeld, na de berichtgevingen over het terugtreden van onze paus was er meteen het verlangen bij 2 jonge katholieken om die avond in gebed bij elkaar te komen en vervolgens was 1 mailtje naar pastoor Smith voldoende om deze avond te organiseren. Het nieuws ging als het lopend vuurtje over het internet/facebook/twitter/mail/whats-app/sms met het gevolg dat de kerk volstroomde.

Er kwamen vele reacties binnen waaronder zelfs een uit Algerije waar de nederlandse pater Johan Miltenburg zei zich in zijn parochie te zullen aansluiten bij ons gebed hij zei het volgende “Wij zullen onder andere zingen en mediteren: "Gij zijt Petrus en op deze steenrots zal ik mijn kerk bouwen". Ook al zitten wij midden in een zandwoestijn, onze kerk is niet op los zand gebouwd.”
Wat is het toch geweldig om bij de wereldkerk te behoren!

Pastoor Smith opende de avond met het voorlezen van de verklaring van de paus en vervolgens nodigde hij ons uit om tijdens een geleide aanbidding te bidden voor

1. Onze paus uit dankbaarheid voor alles wat hij heeft gedaan voor de Kerk, uit dankbaarheid voor zijn pontificaat, en dat dat wat hij heeft gezaaid tot vruchtbaarheid mag komen.
  2. De intenties van onze paus, en voor zijn toekomst en dat hij nu in rust mag toeleven naar het moment dat hij de Opperherder Jezus mag zien van aangezicht tot aangezicht.
  3. Voor hen die de paus beledigen deze dagen, en vooral daar waar er tegen God wordt ingegaan, mede doordat het paus-ambt wordt beschimpt.
  4. Een goede opvolger dat de Heilige Geest de kardinalen mag leiden tot de keuze de Jezus al in Zijn Hart draagt en voor de kandidaat dat zijn hart bereidt mag zijn om deze zware taak in liefde en gehoorzaamheid te aanvaarden.

Na iedere intentie volgde een lange tijd van stille aanbidding die steeds werd afgesloten door een gebed, een lied en een gezamenlijk Onze Vader en Wees gegroet.

Pastoor Smith riep ook op om dat te blijven doen zeker deze komende tijd, we zullen allemaal in onze omgeving steeds worden aangesproken over onze paus. Het is belangrijk om steeds in liefde de waarheid te blijven verkondigen, en als mensen negatieve dingen zeggen (onwetend of bewust) over de paus dat we dan voor deze mensen bidden dat God ze mag zegenen en dat ze Christus mogen leren kennen.

Vervolgens kondigde pastoor Smith aan dat als het conclaaf gaan beginnen er zeker weer een avond van aanbidding zal zijn om hiervoor te bidden en daarnaast zal er ook tijdens de 24-uurs aanbidding steeds voor deze intenties worden gebeden.

Als persoonlijke noot zou ik nog willen toevoegen dat het na een dag en avond vol speculaties, beledigingen en onwaarheden in de pers mooi was om samen te zijn rond Christus en te bidden en te danken voor deze paus.

Toen ik na afloop naar huis fietste betrapte ik me op de gedachte dat het toch vreselijk mooi zou zijn als de paus zou weten dat er deze avond in Leiden met zo’n grote groep voor hem is gebeden.

Eliza Oudshoorn

Aanbidding P BXVI 1