Je bent Jong en Katholiek – Kan dat samen gaan?

N.a.v. zondag 19 april de RKJ Volleyballersmis

Volleybal 02Natuurlijk. Het is wellicht niet makkelijk tussen medestudenten, huisbewoners, collega’s, vrienden die Jezus nog niet kennen. Sommigen van hen zijn tot een bepaalde grens een beetje geïnteresseerd, anderen zijn totaal onverschillig en redden het naar hun eigen idee redelijk goed zonder God, enkelen zijn misschien wat fel vanuit hun eigen religie of vanuit een afkeer van alles wat met geloof te maken heeft. Steun vind je vaak niet te midden van al deze mensen. Die zoek je in de zondagse Mis, je dagelijks gebed, bij jongerengroepen, bij gelovige vrienden.

Er zijn altijd tijden geweest dat het niet makkelijk was om Katholiek te zijn. De Romeinse wereld, waarin de Kerk begon, was niet zo heel veel anders dan die van ons: bijgeloof, egocentrisme en morele vrijblijvendheid. De Katholieken vielen toen op door hun concrete naastenliefde, hun morele standaards en trouw (ook in het huwelijk!) en hun geloofsmoed.

Wellicht is het nu zelfs makkelijker om als jongere katholiek te zijn dan ongeveer 30/25 jaar geleden! We hebben geweldige jongeren, Pausen (Paulus VI, JPII, Benedictus XVI en nu Franciscus), de WJD, RK jongeren netwerken, Nieuwe Bewegingen en het inzicht dat de wereld en het mensenleven zonder Christus echt de verkeerde richting op gaan. Dus volhouden, of beter vasthouden: de Heer, de Kerk en elkaar.

Pastoor Smith