Aan de andere kant van de zomer:
De poort tot het geloof staat open

We kijken om meerdere redenen nooit graag verder dan de zomer. Want dan begint het werkseizoen weer en het gewone leven. Maar er zijn ook gebeurtenissen waar we naar uit mogen zien. Zoals het aangekondigde Jaar van het Geloof. Dit start in de Kerk op donderdag 11 oktober en duurt tot zondag 24 november 2013.

P Ben XVIPaus Benedictus XVI heeft in een rondschrijven Porta Fidei van 11 oktober 2011 dit geloofsjaar aangekondigd. Daarin zegt hij o.a.: “Het geloof groeit wanneer het beleefd wordt als de ervaring van ontvangen liefde en wanneer ze meegedeeld wordt als een ervaring van genade en vreugde
 Het geloof opent namelijk het hart en de geest van ieder die luistert, zodat het hart de uitnodiging van de Heer opneemt en Zijn woord aanvaardt om Zijn leerling te worden. Gelovigen, zo beweert de heilige Augustinus, ‘worden sterker door te geloven’” (nr.7).

Het is altijd mooi wanneer de Kerk ons zulke speciale jaren aanreikt. Alles wat er in een parochie gebeurt, georganiseerd wordt, voortgang vindt, krijgt door zo’n jaar toch weer een extra kleur. In het Jaar van het Geloof kunnen we ons bijvoorbeeld extra bewust worden, waarom we naar de kerk gaan, waarom we als vrijwilligers ons inzetten, waarom we vragen om een Doop, waarom diaconie en de Biecht belangrijk zijn enz. enz. De waarom-vraag is ten diepste een vraag naar ons geloof.

Daarbij kan zo’n jaar richting geven aan nieuwe initiatieven. Hoe kunnen we zelf groeien in ons geloof en hoe kunnen we andere mensen de mogelijkheid geven met het wezenlijke van het geloof kennis te maken? In zulke jaren durven we dan ook even door te vragen: Wil ik wel groeien in mijn geloof, of geloof ik het wel? Wat is precies het wezenlijke van het Katholieke geloof, iets wat de moderne mens nergens anders kan vinden? Hoe vormen we een ‘geloofs-gemeenschap’ met al onze eigenheden en soms ook eigenzinnigheden? Kortom: mooi dat het Jaar van het Geloof langer duurt dan 12 maanden! Zo hebben we zelfs nu al, toch iets om naar uit te zien, aan de andere kant van de zomer.