Woensdagavond 3 september
Uur van gebed voor vrede in de wereld:
Irak en OekraĂŻne

YezidiZoals u weet is de situatie in Irak en de OekraĂŻne zeer slecht.
We willen ons dan ook aansluiten bij een wereldwijde oproep om extra te bidden:

• Voor vrede
  • Voor de Christenen in Irak
  • Voor herstel van de vrede in de Oekraine.

De organisatie Kerk in Nood nodigt ook parochies hiertoe uit en heeft een website geopend waar te zien wanneer en waar er speciale gebedswaken zijn: www.WeAreN.nl.

Op Woensdagavond 3 september werd er in de Heilige Lodewijkkerk een uur van aanbidding gehouden voor bovenstaande intenties.

Hieronder vind u het verslag van deze avond.

KiN 1Dat de situatie in de wereld op dit moment niet best is, zal niemand zijn ontgaan. De strijd in het Midden-Oosten, de gruwelijkheden van IS, de oorlogsdreiging in OekraĂŻne: het is dagelijkse kost voor de journaals en de kranten. Het is gemakkelijk om afgestompt te raken door de aanhoudende stroom berichten over oorlog, vervolging en dood.

Kerk in Nood nam het initiatief tot een gebedswake voor de vrede op woensdagavond 3 september. De wake werd pas kort van tevoren gepland, maar uitstel was geen optie, zoals pastoor Smith aan het eind van de wake zei: "Dit is geen tijd om te wachten, het is tijd om te bidden”.

Gelukkig namen velen de moeite om naar de H. Lodewijk te komen. Indrukwekkende momenten van stil gebed werden afgewisseld met zang en overwegingen, gelezen door pastoor Smith, diaken Clavel en Bas van Pampus. Er werd gebeden om vrede in de wereld, voor de vervolgde Christenen in Irak en iedereen die bedreigd wordt, en om herstel van de vrede in de OekraĂŻne.

Tijdens zo’n gebedswake realiseer je je pas goed wat vrede en vrijheid echt betekenen. Wij kunnen op zomaar een doordeweekse avond in vrijheid en zonder angst samenkomen om te bidden. En niet in het verborgene, maar in alle openheid. Laten we blijven bidden dat alle mensen in zulke vrede en vrijheid mogen leven.

Olga van Hattum