De Paus van de Barmhartigheid

JP2 eucharistieJohannes Paulus de Grote is heilig verklaard.

Daarmee kan wat hij gezaaid en aan de Kerk geschonken heeft nog meer vrucht dragen. Samen met Paulus VI, Benedictus XVI en nu Franciscus, heeft hij de juiste koers aangegeven voor de Kerk, verrijkt door het 2e Vaticaans Concilie, bijeengeroepen door Johannes XXIII (eveneens heilig verklaard).

Bovenal is Johannes Paulus II de Paus van de Barmhartigheid van Jezus. De verwarde wereld en onwetende mens heeft nood aan Gods Barmhartige Liefde. De Heer staat op de uitkijk zoals de vader in de parabel. Zodra de ‘verloren zoon/dochter’ terugkeert, snelt Jezus tegemoet, vraagt niet naar wat er allemaal mis is gegaan, maar bekleedt hem/haar met Zijn Barmhartigheid.

Heel het ‘verloren continent Europa’ kan terugkeren tot haar Heer en Redder.

Vragen we de voorspraak van de heilige Johannes Paulus II, zeker in de kapel die sinds zondag 27 april 2014 aan hem is toegewijd en waar het elke week 24 uur mogelijk is de Heer te aanbidden.

Officiële naamgeving van de Heilige Johannes Paulus II kapel

(Meer foto's kunt u HIER vinden.)

Het krantenartikel uit de regionale pers kunt u HIER vinden.

JP2 Kapel 1
De dag begon natuurlijk met de Heilige Mis en daarna hebben we onder het genot van een kopje koffie nog naar de uitzending gekeken vanuit Rome waar miljoenen mensen samen waren voor de heiligverklaring van Johannes XXIII en Johannes Paulus II. De aantallen waren weer ongelooflijk; het laat zien wat een enorme impact beide pausen op de wereld hebben gehad en in het bijzonder natuurlijk Johannes Paulus II. Zovele mensen zijn door hem geraakt.
JP2 Kapel 2  JP2 Kapel 3
In de middag hebben we enkele getuigenissen bekeken van de site en Eliza deed verslag van haar ontmoeting met de paus (meer kunt u vinden op aanbiddingleiden.nl). Er was een verbinding met Rome waar onze voormalig kapelaan Remery verslag deed van de dag. Hij vertelde hoe druk het was en hoe indrukwekkend en bijzonder ook dat 2 pausen heilig worden verklaard. Don Remery vertelde verder over zijn eigen eerste ontmoeting met de nu Heilige Johannes Paulus II tijdens de wereldjongerendagen in Manila in 1995.
JP2 Kapel 4 JP2 Kapel 5
Aansluitend werd de naam van de kapel onthuld en was er een korte gebedsviering met liederen en teksten van Johannes Paulus II. Daarmee zijn we waarschijnlijk de enige kapel in Nederland, die naar deze nieuwe heilige is genoemd. De bestemming van de kapel verandert ook niet natuurlijk; hij blijft het centrum van de 24-uursaanbidding en daarin worden we juist ondersteund door de Heilige Johannes Paulus II.
JP2 Kapel 6 JP2 Kapel 7
Als we kijken naar de kwetsbaarheid die hij in zijn laatste jaren aan de wereld toonde, dan zien we daarin iets van de kwetsbaarheid van Jezus in de eucharistie, Jezus die zich volledig aan ons overlevert in de gedaante van een klein stukje brood. Daarmee kan hij ons ook leren hoe wij Jezus kunnen volgen en dat begint bij het verblijven bij Jezus in de eucharistie.
JP2 Kapel 8 JP2 Kapel 9