Zo’n steentje weegt toch niets!
Over de mogelijkheid van een Paasontploffing

LeegGrafHet is altijd grappig om door één van de Paasevangelies te horen dat de Engel die indertijd de steen van het graf wegrolde, er boven op ging zitten. Voor een engel weegt zo’n steentje natuurlijk niets. Maar er wordt ook vermeld dat de aarde beefde en de soldaten als ’dood’ neervielen (Zie Matteüs 28, 1-7). Zou de paashaas van angsthazen komen? Met de Verrijzenis van Jezus begon de vernieuwing van de wereld, door middel van de Kerk.

Wat bij een rotsgrafje in een uithoek van het Romeinse rijk begon, veroverde de hele wereld. We kunnen wel spreken van een soort genadeontploffing. In de loop der eeuwen zien we dat effect terug. De kracht van de verrezen Heer raakt de harten van een aantal mensen zo diep, dat zij in staat zijn de Kerk op de weg van de vernieuwing te brengen. Cluny, Franciscus, de moderne Devotie, Marthe Robin, Johannes Paulus II… Pas achteraf is de omvang van deze impact te zien.

Zo’n Paasontploffing kan dus weer gebeuren. Misschien heel onverwachts op een niet te voorziene manier. Of is die al aan de gang, maar omdat we er deel van uitmaken, overzien we nog niet helemaal wat er gebeurt? Wel de tekenen ervan, zoals in het stukje hieronder? Opvallend is dat de moderne mens met zijn ingepeperde vooroordelen tegen de Kerk, gevoelig blijft voor het ‘mysterieuze’. Als modern gevoelsgestuurd mens met Googlekennis-van-zaken, is het maar de vraag wat er gebeurt wanneer God speciale tekenen geeft. Wellicht breekt dan door, dat iedereen ten diepste op zoek is gebleven naar de onvoorwaardelijke Liefde, dus naar Jezus.

Gelukkig is de Kerk er dan om hen met Hem in contact te brengen. Wellicht ontploffen er dan nog een paar verstokte atheïsten van woede, maar ja, ze zijn niet door God geschapen om niet in Hem te geloven.

Zalig Pasen

Pastoor Smith