Eucharistie

De Heer zelf De heilige Communie is anders dan de andere sacramenten.
In de zes andere schenkt Jezus een bepaalde genade (genade is de goedheid van God die je krijgt - zomaar, voor niets), maar in de heilige Communie schenkt Hij Zichzelf.

Daarom is de Eucharistieviering - zeker op zondag - altijd heel bijzonder. Wat we ook vinden van de liederen, de preek, het gebouw (te koud of te warm), ... in de Communie ontvangen we de verrezen Heer.
De priester is de 'celebrant' van de Mis, hij 'viert' de Eucharistie. toch is het niet 'zijn' Mis, want die wordt ons door de Kerk gegeven met bepaalde voorschriften en richtlijnen. Als de Eucharistie gevierd wordt ben je verbonden met de Wereldkerk, met de paus en de bisschoppen, met Maria en de heiligen en met iedereen die op de wereld de Mis viert.

Het woord Eucharistie is afgeleid van het griekse Eucharisto en betekent dankbaarheid. In de Eucharistieviering zijn wij dankbaar dat Jezus Zichzelf aan ons schenkt. Wie lid is van de katholieke kerk, de eerste heilige Communie heeft gedaan en probeert te leven volgens het Evangelie en de kerkleer kan de Communie ontvangen. De Communie is eigenlijk niet bedoeld voor af- en-toe een keertje (Kerst, huwelijk, uitvaart), maar voor elke zondag of zaterdagavond. Het is geestelijk voedsel dat we nodig hebben.

Creche
Tijdens de zondagse Eucharistieviering van 10.00 uur is er een aparte creche die geleid wordt door enthousiaste en deskundige leidsters. Indien u dat wilt, kunt u uw kinderen na binnenkomst bij de creche brengen. De ingang van de creche-ruimte is bij binnenkomst van de kerk links

Misintenties
Misintenties kunnen worden ingediend als je dierbare overledenen, zieken en andere (feestelijke en/of droevige gedenkmomenten in het bijzonder wilt aanbevelen voor gebed tijdens de Eucharistieviering. De tekst van de misintentie inclusief de donatie aan de Kerk kunt u aan de koster overhandigen.

Eerste Heilige Communie
De viering waarin de Eerste Heilige Communie aan kinderen van groep 4 wordt uitgereikt, vindt plaats op een zondag in mei. De voorbereiding hierop begint in januari.
Wil u als volwassen uw eerste Heilige Communie doen en daarmee katholiek worden dan kunt u contact opnemen met Pastoor Smith.

Jezus wil letterlijk van de wieg tot het graf dichtbij ons zijn met de aanrakingen van liefde. De Eucharistie en de Biecht zijn daarbij de regelmatig terugkerende ontmoetingen met Hem: God-met-ons, God-voor- ons, God-in-ons.

Catecheses van Paus Franciscus
(05-02-2014) Over het Sacrament van de Eucharistie
(12-02-2014) Drie aanwijzingen, waaraan we kunnen herkennen of we de Eucharistie goed beleven

Paus Franciscus over het sacrament van de Eucharistie