Franciscus 1 WEEK VAN BARMHARTIGHEID

De week van barmhartigheid is ondertussen van start gegaan.

Via foto's en weetjes proberen we u hier op de hoogte te houden.

Allereerst stond de week ook in het Leidsch Dagblad dit kunt u HIER vinden.

Foto's van de week kunt u HIER vinden.

Aankondiging

Want Ik had honger en gij hebt Mij te eten gegeven
Ik had dorst en gij hebt Mij te drinken gegeven
Ik was vreeemdeling en gij hebt Mij opgenomen
Ik was naakt en gij hebt Mij gekleed
Ik was ziek en gij hebt Mij bezocht
Ik was in de gevangenis en gij hebt Mij bezocht
(MT. 25:35-36)

Je hebt het druk, met je studie, je werk, je gezin. Je zou best eens wat aan vrijwiligerswerk willen doen, maar het komt er steeds niet van. Je wilt je eigenlijk ook niet vastleggen.

Herkenbaar? In de Week van Barmhartigheid heb je de gelegenheid om je eenmalig vrijiwillig in te zetten voor een goed doel.

Wat is de Week van Barmhartigheid?
De zeven werken van Barmhartigheid zijn het uitgangspunt voor deze week waarin vrijwilligerswerk centraal staat:

1. de hongerigen te eten geven
  2. de dorstigen te drinken geven
  3. de vreemdelingen onderdak geven
  4. de naakten kleden
  5. de zieken verzorgen en bezoeken
  6. de gevangenen bezoeken
  7. de doden begraven

Bij elk van deze zeven werken bieden verschillende organisaties vrijwilligersklussen aan. Deze activiteiten kunnen bijvoorbeeld een dagdeel duren, of een avond of twee uurtjes. Je kunt erop inschrijven met je gezin, je vrienden, je collega’s, je buren, of alleen.

Waarom?
Al vanaf het eerste begin deelden de Christenen met de ene hand brood uit en met de andere het Woord van God. Door je belangeloos in te zetten voor een ander, open je je hart voor Christus. Je doet het in feite dus ook voor jezelf. De veertigdagentijd is een mooie periode om op deze manier uiting te geven aan je geloof in de verrezen Heer.

Wanneer?
De Week van Barmhartigheid begint op zaterdag 14 maart en eindigt op zondag 22 maart. We hopen dat we mogen rekenen op veel deelnermers aan deze inspirerende week!

De lijst met klussen en activiteiten kunt u HIER vinden.
Mocht u mee willen doen heeft u ideeen of vragen mail dan naar This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. of spreek een van ons aan.

Jongeren
Op initiatief zal er ook een activiteit worden georganiseerd door jongeren, meer weten klik dan HIER.

Lezing 18 Maart - Wat is de zin van vrijwilligerswerk? Door Martijn Steysel
Nederland telt meer dan 5,5 miljoen vrijwilligers. Vrijwilligerswerk zit in onze Nederlandse cultuur verweven en is voor ons bijna een vanzelfsprekendheid. De week van de barmhartigheid in Leiden is een uitgelezen kans om je (extra) vrijwillig in te zetten. Er zijn een aantal organisaties en activiteiten waar de parochianen aan kunnen deelnemen, waaronder deelname aan activiteiten in Zorgcentrum Roomburgh.

De lezing over barmhartigheid en vrijwilligerswerk zal worden gegeven door Martijn Steysel die werkzaam is als adjunct-directeur bij zorgcentrum Roomburgh. Een uitgelezen kans om te ontdekken waar Christelijke barmhartigheid uit voortkomt en toch ook niet zo vanzelfsprekend blijkt te zijn als we denken. Doen we vrijwilligerswerk voor de ander of juist voor onszelf? En wat leert de Kerk ons hierover?

Martijn Steysel zal aan de hand van een persoonlijke getuigenis vertellen wat vrijwilligerswerk hem geleerd heeft en hoe belangrijk het is dat wij als Christenen –juist in de vastentijd- ons actief inzetten voor de ander.

Datum: 18 Maart:
Door: Martijn Steysel
Plaats: Petruszaal (naast de kerk)
Tijd: 20.00 uur (koffie vanaf 19.40)

Noveen
Speciaal ter voorbereiding is er een noveengebed om juist ook over deze week de zegen te vragen van God en dat we door onze werken Hem ook zichtbaar mogen maken. Het gebed vind u HIER

Diaken Clavel, Lucia, Pernelle, Karin, Olga, Thea, Eliza