Kruiswoorden en werken van Barmhartigheid

GoedeVrijdag 1Dit jaar zullen we telkens weer horen over de werken van Barmhartigheid. Het zijn er veertien: zeven materiële werken en zeven geestelijke werken.

Maar aangezien het Christendom geen moralistische leer is - het gaat niet allereerst om iets doen, maar om ons leven met Christus -, zouden we ook deze werken van barmhartigheid altijd doorzichtig moeten houden op Christus.

Een van de mogelijkheden is kijken en luisteren naar de Gekruisigde Heer. Aan het kruis sprak Hij nog zeven woorden. Bij elk van deze woorden past een werk van barmhartigheid, bijvoorbeeld:

Vader, vergeef hun
Heden zijt ge met Mij in het paradijs.
Ik heb dorst.
Zie daar uw zoon; zie daar uw Moeder
Mijn God, waarom hebt Ge Mij verlaten?
In uw handen beveel Ik mijn geest.
Het is volbracht.

Vergeven
Onwetenden onderrichten
De dorstigen laven
Troosten
De zieken bezoeken
Onrecht verdragen
Bidden voor levenden en overledenen

In de preken van deze Veertigdagenzondagen zullen we enkele van deze kruiswoorden en werken van barmhartigheid wat verder belichten.

Deze preken zijn uit 2016 deze kunt u HIER terug vinden.

Stille omgang 2Stille Omgang? Niets voor mij?
12-13 maart 2015

Stelt u zich voor, in het holst van de nacht, door weer en wind een rondje door het hart van Amsterdam te lopen. “Niets voor mij” zult u zeggen. Toch zijn er ieder jaar vele duizenden katholieken die dat wél doen, en toch niet per sé iets aan hun verstand mankeren.

Stille omgang 1

Ze doen dat om een wonder te gedenken dat zich in de veertiende eeuw voordeed: een zieke man die zojuist de communie ontvangen had moest overgeven. Het braaksel werd in de openhaard gegooid, waar de nog niet verteerde hostie in het vuur bleef zweven. Nadat een priester de hostie had opgehaald bleef de hostie in het huis van de zieke terugkomen. Daarom werd er ter plekke een kapel gebouwd.

Het gedenken van dat wonder wordt de “Stille Omgang” genoemd. Ook vanuit Leiden vertrekken sinds meer dan honderd jaar ergens in Maart –dit jaar op de 21ste- een groep mensen om de “Omgang” te lopen. Het is een mooie voorbereiding op Pasen, en om te laten zien dat de kerk nog steeds leeft. Op het programma staat onder meer een H Mis in de Kalverstraat. U kunt zich opgeven op www.stilleomgangleiden.nl of op één van de lijsten die in de kerken liggen.

U kunt de FLYER met info HIER downloaden

Namens het genootschap van de Stille Omgang Leiden e.o. Willem Bakermans

goodbye father lucas 7 april

FR Lucas CompThursday the 7th of April is the day we said goodbye to Father Lucas.
During Lent we collected money for projects for the poor and needy in his home dioces.
At the end of Mass Fr. Smith handed Fr. Lucas a cheque for 4.500 euro for these projects next to that he handed him aa ticket for a flight from Brazil to Holland to let him know that he his always welcome.
Pictures and the lyrics of the song you can find HERE.
Movie of the song you can find below.

Donderdag 7 April hebben we afscheid genomen van Father Lucas.
Tijdens de vastentijd hebben we geld opgehaald voor projecten voor de armen in zijn thuis-bisdom.
Aan het einde van H.Mis heeft pastoor Smith hem een cheque overhandigd van 4.500 euro voor deze projecten, daarnaast kreeg hij een ticket voor een vlucht van Brazilie naar Nederland om hem te laten weten dat hij altijd welkom is.
Foto's inclusief de tekst van het lied kunt u HIER vinden.
Filmpje met het lied kunt u hieronder terugkijken.

{youtube}O41XdoxQ-W8{/youtube}

peuterspeelzaal de goede herder

Nieuw in Leiden:
Christelijke (protestant en katholiek) peuterspeelzaal De Goede Herder

Peuterspeelzaal De Goede HerderKinderen in de leeftijd van 2 tot 4 kunnen hier met elkaar spelen, zingen, leren en bidden. Spelenderwijs maken de kinderen kennis met Bijbel, met christelijke normen en waarden, maar ook met rekenen en taal.

In de folder zegt Pastoor Smith: "Dit is een geweldig initiatief! De beginjaren van ons leven zijn zo belangrijk voor de rest van ons leven. Dus als de kleine kinderen hier over Jezus horen en iets van Gods liefde ervaren is dat een basis voor heel hun verdere leven. Als (christelijke) ouders gun je je kind het beste, dus ook dit."

Bij voldoende aanmeldingen gaat het na de zomer van start.
Locatie: Van Vollenhovenkade 15., Leiden.
Samenwerking met SPL en Christelijke Basischool Joppensz.

Inschrijven – proefinschrijving
U kunt zich voor een voorlopige inschrijving aanmelden via This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. en via het AANMELDFORMULIER. Vanwege de opstart wordt gewerkt met een proefinschrijving, definitief bericht ontvangt u deze zomer.
De uitgebreide folder kunt u HIER downloaden

druk en mooi weekend 2-3 juli

Gezins BBQ

Zaterdag 2 juli was de eerste Gezins BBQ hopelijk is dat het begin van een nieuwe traditie. Het was een geweldige middag met heel veel dank aan Pauline en Bas, Caroline en Joost, Petra en Stefan, Margaretha en Yacob
De foto's kunt u HIER vinden

Parochie Brunch

De jaarlijkse parochie brunch is ondertussen al een traditie geworden, er was weer meer dan genoeg door iedereen klaargemaakt. Met heel veel dank aan iedereen voor het klaarmaken, en ihb iedereen van de organisatie en de mensen die alles ook weer keurig hebben opgeruimt zodat de pastorie ook weer keurig is na een druk weekend en geweldig weekend.
De foto's kunt u HIER vinden

Na zo'n mooi weekend wensen we iedereen een goede en mooie vakantie en een veilige reis.

Gezinsmiddag 2016 01 Gezinsmiddag 2016 02 Brunch 2016 1